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    국내학술지 제목 게시판 내용
    제목(국문) POD 기법을 이용한 경계층 외부 수직날의 마창저항 저감 기구에 관한 관측
    제목(영문) Investigation of Skin Friction Reduction Mechanism of Outer-Layer Vertical Blades Using POD Analysis
    저자 안남현 (Nam-Hyun An ,거제대학 ) ▷공저자네트워크등록하기
    박성현 (S.H.Park ,부산대학교 조선해양공학과 ) ▷공저자네트워크등록하기
    전호환 (Hwan Ho Chun ,부산대학교 첨단조선공학연구센터 ) ▷공저자네트워크등록하기
    이인원 (In-Won Lee ,Advanced Ship Engineering Research Center, Pusan National University ) ▷공저자네트워크등록하기
    초록
    외부경계층 수직 날의 마찰저항 저감 기구를 규명하기 위하여 회류수조에서 시간분해 입자영상유속계로 측정된 비정상 유동장에 POD 분석을 실시하였다. 최근의 PIV 결과에서는 수직날 평면 및 수직날 사이 평면에서 각각 2.73%, 7.95% 의 마찰저항 저감효과가 발견되었다. 본 연구에서는 수직날 배열이 난류조직구조에 미치는 영향을 POD 방법을 통하여 분석하였다. 난류유동의 조직적인 와구조가 수직날에 의하여 절단, 변형되고 비정상 거동이 난류경계층에서의 마찰저항 저감 기구와 밀접하게 관련된 것으로 관찰되었다.
    초록(영문)
    A POD analysis based on time-resolved PIV measurements in a circulating water channel has been conducted to identify the skin friction reduction mechanism of outer-layer vertical blades. A recent PIV measurement indicated 2.73% and 7.95% drag reduction in the blade plane and the blade-in-between plane, respectively. In the present study, the influence of vertical blades array upon the characteristics of the turbulent coherent structures was analyzed by the POD method. It is observed that the vertical structures are cut and deformed by the blades array and that their temporal evolution is strongly associated with the skin-friction drag reduction mechanism in the turbulent boundary layer flow.
    keyword Drag Reduction(저항저감), Outer-Layer Vertical Blades(외부경계층 수직 날), Time-Resolved PIV(시간분해 입자영상유속계), POD Analysis(적합직교분해)
    저널명 대한기계학회논문집 B ▷관련저널보기
    VOL 37
    PAGE 567-575
    발표년도 2013
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